اولین سپهبدی که خار چشم پهلوی بود
03 اردیبهشت 1403 - 19:09
شناسه : 69808
3

اولین سپهبدی که خار چشم پهلوی بود 3 اردیبهشت؛ سالروز شهادت شهید سپهبد محمدولی قرنی، نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد! 🔹روایتی کوتاه از زندگی سیاسی «سپهبد محمدولی قرنی» که با وجود توانمندی‌های بسیار در ارتش، یکبار در دوران طاقوت توسط محمدرضا شاه و یکبار در دوران انقلاب توسط مهندس بازرگان از […]

پ
پ

اولین سپهبدی که خار چشم پهلوی بود

IMG_20240422_173247_917EIsKLhW

3 اردیبهشت؛ سالروز شهادت شهید سپهبد محمدولی قرنی، نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد!

🔹روایتی کوتاه از زندگی سیاسی «سپهبد محمدولی قرنی» که با وجود توانمندی‌های بسیار در ارتش، یکبار در دوران طاقوت توسط محمدرضا شاه و یکبار در دوران انقلاب توسط مهندس بازرگان از سمت خود برکنار شد و در سوم اردیبهشت‌ماه سال ۵۸ در حیاط منزل خویش ترور و به مقام والای شهادت رسید.

شهید قرنی در سال ۱۲۹۲ شمسی متولد و از ابتدای کار در ارتش، فعالیت علیه رژیم طاغوت را آغاز کرد. در سال ۱۳۳۷ با عده‌ای از همکاران خود طرح یک کودتا را علیه رژیم ریخت که بنا به دلایلی کشف شد و به سه سال زندان محکوم شد. سپهبد قرنی پس از آزادی از زندان به فعالیت‌های خود ادامه داد و در جریان ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ پس از دیدار با آیت الله میلانی مجددا دستگیر و به سه سال زندان محکوم شد. به دنبال پیروزی انقلاب، سپهبد قرنی به سمت اولین رییس ستاد مشترک ارتش منصوب شد.
♦️سرانجام بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت در ۶ فروردین ۱۳۵۸، ایشان را از ریاست ستاد ارتش برکنار کرد. سپهید قرنی در روز سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ در منزل خود توسط چند تروریست از گروهک ضاله فرقان به شهادت رسید.

IMG_20240422_173504_915

سپهبد محمدولی قرنی، شهیدی از تبار
عاشوراییان و از پیروان و مجاهدان راستین و صدیق حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب؛ شهیدی كه سربازی عالم و آگاه برای وطن و ملت بود
خلوص، شجاعت، شهامت، صداقت و راستی و درستی، و تربیت عالی از خصایص بارز وی شمرده شده و همگان بر این قول متفق هستند که او فردی مؤمن، انقلابی، وطن‌دوست و عاشق کشورش بود. شهید قرنی، مسئولیت خود را به خوبی می‌شناخت و می‌دانست که در آن شرایط خطیر و حساس، چه وظیفه‌ای در برابر ارتش و چه وظیفه‌ای در مقابل انقلاب و رهبری آن بر عهده دارد.
ایشان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با اختياراتى كه از حضرت امام(ره) گرفت، توانست از انحلال ارتش جلوگيرى كند.
مهمترین ویژگی شهید قرنی مقابله با ظلم و تلاش برای رفع مشکلات مردم و گسترش تفکر انقلابی در کشور بود، که متأسفانه توسط گروه فرقان به شهادت رسید.
♦️وقتی ایشان به شهادت رسیدند و پیکر او را به بهشت زهرا (س) می‌بردند. امام (ره) فرمودند او را به قم ببرید و در صحن حضرت معصومه (س) در کنار آیت‌الله حائری یزدی (ره) دفن کنید.

IMG_20240422_173424_666

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید قرنی از سوی امام خمینی به عنوان نخستین فرد نظامی به عضویت شورای انقلاب درآمد و ضمن بازگشت به ارتش با درجه سرلشکری، به‌عنوان رئیس ستاد ارتش انقلاب منصوب شد.

🔺 در همان روزهای نخست انقلاب که منافقین و گروه‌های ضد انقلاب، شعارهایی در راستای انحلال ارتش سر می‌دادند، شهید قرنی در گفت‌وگویی چنین اظهار داشت: اگر ارتش ملی را به هر وسیله تضعیف کنند، استقلال ملی و تمامیت ارضی کشور به خطر می‌افتد. در ارتش شکلی به وجود می‌آورم که دشمنان کشور نتوانند کوچک‌ترین لطمه‌ای به ایران وارد کنند.

* قبل از انقلاب، معاون دوم ستاد ارتش بود که شاه تحملش نکرد و در سال ۱۳۳۷ زندانی و اخراج شد. پس از انقلاب، کارشکنی‌های دولت موقت با برکناری زودهنگام او در ۷ فروردین ۱۳۵۸ از فرماندهی ارتش تکمیل شد.

20240422_175138

* روایت تصویری ویژه از حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران دفاع مقدس:

▫️اولین روزهای سال ۱۳۵۸ و در جریان غائله‌ی کردستان پادگان‌های ارتش، مورد حمله‌ی گروه‌های ضدّانقلاب قرار گرفت. سپهبدقرنی به نیروهایش دستور مقاومت داد؛ امّا دولت موقت به دنبال سازش بود. در همین روزها آیت‌الله خامنه‌ای با قرنی دیدار کرد: «به قرنی گفتم من خیلی این لباس [ارتشی] را دوست دارم و اگر آخوند نبودم، می‌آمدم در ارتش با تو کار می‌کردم. قرنی گفت اگر بیایید از همان اول به شما درجه‌ی سرهنگی می‌دهم. آن وقت‌ها [در ارتش] سرهنگی درجه‌ی سطح بالا بود.»

🔸اصل ماجرا:
🔻مقابله با سازش‌کاری دولت موقت
صبح روز ۲ فروردین ۱۳۵۸ مذاکره‌ هیئت اعزامی از تهران با اعضای گروه‌های مسلح شروع شد و هم‌زمان اجتماع چند ده هزار نفری از مردم در سنندج برگزار شد که در آن شیخ عزالدین حسینی و غنی بلوریان، سخنان تندی ایراد کردند و زمانی که احمد صدرحاج‌سیدجوادی وزیر کشور قرار بود سخنرانی کند، جنگنده‌های نیروی هوایی اقدام به گشت‌زنی و شکستن دیوارهای صوتی بر آسمان سنندج کردند. دلیل این اقدام تهدیدآمیز، حضور ده‌ها فرد مسلح در سنندج بود. این مسئله سبب شد تا احمد صدر حاج‌سیدجوادی با ارسال تلفنگرامی به تهران خواهان قطع پروازها شود. در بخشی از این تلفنگرام آمده بود: «دستور دهید فوراً تیراندازی قطع شود و دیگر نه روز نه شب تیراندازی نکنند و شعله‌افکن شب‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیندازند.»

این پیام با پاسخ قاطع سپهبد قرنی روبه‌رو شد، پاسخی که شاید به قیمت جان اولین رئیس ستاد ارتش پس از انقلاب تمام شد: «تا موقعی که اینجانب از طرف رهبر انقلاب مسئولیت اداره‌ ارتش را دارم، از انجام نظر جنابعالی و آزاد کردن افرادی که به داخل پادگان به منظور قتل و غارت هجوم برده‌اند و تا زمانی که متجاوزین گمراه شهر را به وضع آرام قبل برنگردانند، یعنی تا زمانی که ایستگاه رادیو تلويزیون در دست افراد مجاهد از کرمانشاه و ساختمان‌های ستاد لشگر و فرودگاه مجددا به مسئولین معین شده واگذار نگردد و سرهنگ صفری فرمانده لشگر ۲۸ کردستان خود را به ستاد نیرو در تهران معرفی ننماید، با وجود تمام ارادتی که به شخص حضرت آیت‌الله طالقانی و جنابعالی دارم، در مقابل خواست تعدادی اجنبی تسلیم نخواهم شد».

این قاطعیت که بعدها کاملاً مورد تایید سران انقلاب قرار گرفت موجب شد که در ششم فروردين ۱۳۵۸، روزنامه‌ها اعلام کنند به دستور مهندس بازرگان، نخست‌وزير دولت موقت، محمدولی قرنی از کار برکنار شود و ناصر فربد جایگزین او شود.

اگرچه ستاد کل ارتش، برکناری شهید سپهبد قرنی را اعلام کرده بود اما در واقع چند روز قبل از این ماجرا، قرنی استعفانامه‌اش‌ ‌را خطاب به امام خمینی نوشته بود. شهید سپهبد قرنی، رونوشت این نامه را هم به رئیس دولت موقت، مهندس مهدی بازرگان فرستاده بود.

✍بخشی از وصیتنامه شهید سپهبدقرنی

🇮🇷 شهادت مرگ دلخواهی است
که مجاهد با همه آگاهی، منطق
و شعور و بیداری خویش
آن را انتخاب می‌کند.

تاریخ شهادت: ۱۳۵۹/۲/۳

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.