اخلاق فردی و اجتماعی در صحیفه سجادیه
رعایت اخلاق فردی و اجتماعی در دعای بیستم صحیفه سجادیه (یقین و نیت)
🔸 و كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ.
🔹 و این چنین، ملکوت آسمانها و زمین (و حکومت مطلقه خداوند بر آنها) را به ابراهیم نشان دادیم؛ (تا به آن استدلال کند،) و اهل یقین گردد.
⬅️ سوره انعام، آیه ۷۵
———–
🔸 قلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقينَ.
🔹 بگو: «پروردگارم روزی را برای هر کس بخواهد وسعت میبخشد، و برای هر کس بخواهد تنگ (و محدود) میسازد و هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید، عوض آن را میدهد (و جای آن را پر می کند) و او بهترین روزیدهندگان است!»
⬅️ سوره سبأ، آیه ۳۹
———–
✨ فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه (دعای مکارم الاخلاق)
🔸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ، وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ، وَ بِعَمَلِی إِلَی أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ.
🔹 بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و ایمانم را به درجه کاملترین ایمان رسان، و یقینم را برترین یقین گردان، و نیتم را به بهترین نیتها منتهی ساز، و کردارم را به بهترین کردارها تبدیل کن.
———–
🔸 امام علی بن ابیطالب علیهالسلام از امام حسن و امام حسین علیهماالسلام پرسید: فاصلهی بین ایمان و یقین چقدر است؟. هر دو ساکت ماندند. امام علی علیهالسلام به امام حسن علیهالسلام فرمود: ای ابامحمد تو پاسخ بده. امام حسن علیهالسلام عرض کرد:
« بینهما شبر. قال: و کیف ذاک؟ قال: لأن الایمان ما سمعناه بآذاننا و صدقناه بقلوبنا، و الیقین ما أبصرناه بأعیننا و استدللنا به علی ما غاب عنا »
🔹 فاصلهی آن دو یک وجب است. علی علیهالسلام فرمود: چگونه چنین است. عرض کرد: زیرا ایمان آن است که به گوشهای خود بشنویم و به دلهای خود آن را تصدیق نماییم، اما یقین آن است که با چشمان خود آن را ببینیم و به وسیلهی آن به آنچه که از ما پنهان است، استدلال نماییم.
———–
🔸 امام على عليهالسلام بارها مىفرمود:
« و اسألوا اللّهَ اليَقينَ، و ارغَبوا إلَيهِ في العاقِبَةِ، و خَيرُ ما دارَ في القَلبِ اليَقينُ »
🔹 از خداوند يقين بخواهيد و عاقبت به خيرى از او مسألت كنيد. بهترين چيزى كه در دل مىچرخد يقين است.
———–
🔸 پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) فرمودند:
« أمّا عَلامَةُ المُوقِنِ فَسِتَّةٌ: أيْقَنَ باللّه ِحَقّا فآمَنَ بهِ، و أيقَنَ بأنّ المَوتَ حقٌّ فحَذِرَهُ، و أيقَنَ بأنّ البَعثَ حَقٌّ فخافَ الفَضيحَةَ، و أيقَنَ بأنّ الجَنّةَ حَقٌّ فاشتاقَ إلَيها، و أيقَنَ بأنّ النّارَ حَقٌّ فظَهَرَ سَعيُهُ لِلنَّجاةِ مِنها، و أيقَنَ بأنّ الحِسابَ حَقٌّ فحاسَبَ نَفسَهُ »
🔹 نشانه اهل يقين شش چيز است: به حقانيّت خدا يقين پيدا كرده و لذا به او ايمان آورده است، يقين پيدا كرده كه مرگ راست است و لذا از آن بر حذر است، يقين پيدا كرده كه رستاخيز راست است و از اين رو از رسوايى [در آن روز] مىترسد، يقين پيدا كرده كه بهشت راست است و از اين رو مشتاق آن است، يقين پيدا كرده كه دوزخ راست است و از اين رو براى نجات از آن مىكوشد و يقين پيدا كرده كه حساب راست است و از اين رو از خود حساب مىكشد.
———–
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
« عَرَفْتُ اللهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَم »
🔹خداوند را به شکسته شدن تصمیمها و باز شدن گرهها و به هم زدن نیتها شناختم.
📌 معنای سخن امام آن است وقتی من عزم میکنم که کاری انجام دهم، و نمیشود و وقتی گرهی پیش میآید، و گشوده میشود و وقتی همت بر عملی میکنم، و این همت نقض میشود پس معلوم میشود که یک عامل قهار و فراتری هست که مانع میشود. در این کلام شریف عزائم جمع عزم و به معنای تصمیم است نه به معنای احکام الهی!
———–
🔸 جاءَ جَبرئيلُ عليهالسلام إلَى النَّبيِّ صلى الله عليه و آله: فقال: يا رسولَاللّه ِ، إنّ اللّه َ تباركَ و تعالى أرسَلَني إلَيكَ بِهَديَّةٍ لَم يُعطِها أحَدا قَبلَكَ. قالَ رسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله: قلتُ: و ماهِي؟ قالَ: الصَّبرُ وأحسَنُ مِنهُ ـ إلى أن قالَ ـ قلتُ: فما تَفسيرُ اليَقينِ؟ قالَ: المُوقِنُ يَعمَلُ للّه كأنّهُ يَراهُ، فإن لَم يَكُن يَرى اللّه َفإنّ اللّه َيَراهُ، و أن يَعلَمَ يَقينا أنَّ ما أصابَهُ لَم يَكُن لِيُخطِئَهُ، و أنَّ ما أخطأهُ لَم يَكُن لِيُصيبَهُ، و هذا كُلُّهُ أغصانُ التَّوكُّلِ و مَدرَجَةُ الزُّهدِ.
🔹 جبرئيل نزد پيامبر صلىالله عليه و آله آمد و گفت: اى رسول خدا! خداوند تبارك و تعالى مرا با هديهاى به سوى تو فرستاده كه پيش از تو آن را به هيچ كس نداده است. رسول خدا صلىالله عليه و آله فرمود: آن هديه چيست؟ جبرئيل گفت: صبر و بهتر از آن… رسول خدا فرمود: گفتم: تفسير يقين چيست؟
گفت: شخصى كه يقين دارد، براى خدا چنان كار مىكند كه گويى او را مىبيند؛ زيرا اگر او خدا را نمىبيند، خدا كه او را مىبيند و به يقين مىداند كه آنچه به او رسيده نمىشد كه نرسد و آنچه به او نرسيده امكان نداشت كه برسد. همه اينها شاخههاى توكّل و پلكان زهدند.
———–
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
« الإخْلاصُ ثَمَرةُ اليَقينِ »
🔹 اخلاص، ميوه يقين است.
———–
🔻 ذکری برای حل مشکلات
🔸 حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصیرُ.
🔹 خداوند ما را کفایت میکند، و چه وکیل خوبی، چه سرپرست خوبی و چه یاور خوبی.
———–
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
« مَن كَثُرَ حِرصُهُ قَلَّ يَقينُهُ »
🔹 كسى كه حرصش زياد باشد، يقينش اندك است.
———–
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
« يُفسِدُ اليَقينَ الشَّكُّ و غَلَبَةُ الهَوى »
🔹 يقين را شكّ و چيره آمدن هوس، تباه مىسازد.
———–
🔸 حضرت امام صادق (عليهالسلام) فرمودند:
« إنّ اللّه َيَحشُرُ النّاسَ على نِيّاتِهِم يَومَ القِيامَةِ »
🔹 خداوند در روز قيامت، مردم را مطابق نيّتهايشان محشور مىكند.
———–
🔸 پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) فرمودند:
« يا أبا ذرٍّ، لِيَكُن لَكَ في كُلِّ شَيءٍ نِيَّةٌ صالِحَةٌ، حتّى في النَّومِ والأكلِ »
🔹 اى ابوذر! بايد در هر كارى، نيّتى پاك داشته باشى حتى در خوابيدن و خوردن.
———–
🔸 امام صادق عليهالسلام ـ به فضيل ـ فرمود:
« تَجلِسونَ و تُحَدِّثونَ؟ قالَ: نَعَم جُعِلتُ فِداكَ. قالَ: إنَّ تلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها، فأحْيوا أمْرَنا يا فُضيلُ، فَرَحِمَ اللّه ُمَن أحْيا أمْرَنا. يا فُضَيلُ، مَن ذَكَرَنا أو ذُكِرْنا عندَهُ فَخرَجَ مِن عَينِهِ مِثلُ جَناحِ الذُّبابِ غفَرَ اللّه ُله ذُنوبَهُ و لَو كانَ أكثرَ مِن زَبَدِ البحرِ »
🔹 آيا با هم مىنشينيد و گفتگو مىكنيد؟ عرض كرد: آرى، فدايت شوم. فرمود: من اين مجالس را دوست دارم. اى فضيل! راه ما را زنده نگه داريد. رحمت خدا بر آن كه امر ما را زنده بدارد. اى فضيل! هركس ذكر ما بگويد يا در حضور او ذكر ما شود و از چشمش به اندازه پر مگسى اشك درآيد، خداوند گناهان او را مىبخشد اگر چه فزونتر از كف دريا باشد.
ثبت دیدگاه