احیاگر دین
بعد از استقرار حکومت اموی، اینها دست به چندین خلاف زدند؛
ـ هم مشکلات سیاسی ایجاد کردند
ـ هم مشکلات عقیدتی و فکری ایجاد کردند
ـ هم مشکلات اخلاقی ایجاد کردند
ـ هم مشکلات اقتصادی ایجاد کردند
و وجود مبارک امام باقر سلامالله علیه به تنهایی باید این مشکلات را حل میکرد.
🔹قانون اساسی اسلام، قرآن کریم است و تفسیر این قانون اساسی به عهده اهلبیت است. اینها اهلبیت را منزوی کردند، خود به جای اهلبیت نشستند، شدند مفسر قانون اساسی، شدند مفسّر قرآن!
این همان تفسیر قرآن به رأی است.
🔹وقتی این ریشه اصلی، این قانون اساسی و این عنصر محوری دین، به دست دگراندیشان اموی و مروانی افتاد، از تفسیر به کلام سرایت کرد و این ویروس به کلام رسید، لذا
ـ مسئله جبر پیدا شد،
ـ مسئله تفویض پیدا شد،
ـ مسئله ارجاء پیدا شد.
🔹این گروههای مفوّضه و مجبّره و مرجئه، هر کدام برای دین، آفتی بودند! وقتی کلام آسیب ببیند، اصول فقه و فقه هم از این آفت مصون نیستند؛ لذا مسئله قیاس در اصول فقه پیدا شد، مسئله قیاس در فقه پیدا شد.
وجود مبارک امام باقر، اول قرآن را نجات داد، بعد کلام را نجات داد، بعد اصول را نجات داد، بعد فقه را نجات داد، بعد مسائل فکری دیگر را نجات داد.
وجود مبارک امام باقر، به تنهایی قیام کرد و همه این حوزهها را درست کرد.
امام باقر، سهم عظیمی دارد؛ او و فرزند بزرگوارش سهم عظیمی دارند!
گاهی از این امام پنجم و امام ششم (سلام الله علیهما) به عنوان «باقرَین» یاد میکنند، گاهی به عنوان «صادقَین» یاد میکنند؛
اینها نجات دادند و الآن ما در کنار سفره اینها نشستهایم.
آیت الله العظمی جوادی آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1382/06/06
ثبت دیدگاه