علنی به نقل از ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: براساس آمار سالانه پنج تا هفت درصد دانشآموزانی که سنجش سلامت جسمانی میشوند، دیرآموز هستند که تعداد کل این دانشآموزان در سطح کشور بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر است.
سید جواد حسینی در اولین نشست شهرستانی شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش کشور که در شهرستان کاشمر برگزار شد، افزود: نشست شهرستانی شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی کشور تا کنون فقط در چهار مرکز استان برگزار شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین بر شناسایی دیرآموزان که بهره هوشی ۷۵ تا ۸۵ دارند، تأکید کرد و گفت: این افراد غریبترین قشر دانشآموزان کشور هستند چون مدارس استثنایی و آموزش و پرورش عادی به آنها خدمات ارائه نمیدهد.
وی افزود: اگر چه این دانشآموزان در مدارس ثبتنام میشوند اما خدمت متناسب با نیازشان به آنان ارائه نمیشود.
حسینی با بیان اینکه تعلیم و تربیت دانشآموزان اوتیستیک با نیازهای ویژه کار بسیار دشواری است، گفت: نظامهای تعلیم و تربیت مترقی دنیا هنگامی که میخواهند نظام آموزش و پرورش را ارزیابی کنند، ابتدا سراغ آموزش و پرورش استثنایی میروند چون آن را پیشرو تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش میدانند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه نظامهای بینالمللی حساسیتهای ویژه و فوقالعاده بالایی نسبت به آموزش و پرورش استثنایی دارند، عنوان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی همه مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش را در خود جای داده است.
وی گفت: بدون شک نظام تعلیم و تربیتی موفقتر است که تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه آن موفق عمل کند. به رغم اینکه ساختار آموزش و پرورش استثنایی به لحاظ ساختار اداری و بودجه در سطح کشور بسیار قوی است اما عملکرد آن در سطح استانها ضعیف است.
حسینی اظهار کرد: برخی از خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیازمند هماهنگی بین معاونتها در سطح ادارات کل است اما بعضا این هماهنگی و همافزایی وجود ندارد.
وی عنوان کرد: ساختار سازمانی متناسب با مأموریتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سطح ملی و استانی دیده شده لیکن علیرغم ارائه خدمات فرا سازمانی، ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق حلقه مفقوده است. در واقع چنین ساختاری در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش شکل نگرفته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: برای رفع این مشکل شوراهای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در استانها و مناطق برای هماهنگی بیشتر امور این نوع از آموزش و پرورش در سطح استانها و رفع خلا ساختار اداری در سطح مناطق آموزش و پرورش تشکیل شده که میتواند یاری گر آموزش و پرورش استثنایی در ارائه خدمات به دانشآموزان عادی و استثنایی باشد.
وی عنوان کرد: به رغم اهمیت شوراهای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در استانها اما مدیران کل در سطح هر استان چون اهمیت آن را نمیدانند، نسبت به برگزاری جلسات این شورا اقدامی نمیکنند؛ حتی برخی مدیران شیوهنامهها را تا کنون مطالعه نکردهاند.
فاصله سرانه فضای آموزشی آموزش و پرورش استثنایی با استانداردها بسیار است
حسینی با اشاره به وضعیت سرانه آموزشی در مدارس استثنایی گفت: به رغم اینکه استاندارد سرانه فضای آموزشی برای آموزش و پرورش عادی ۸.۳ متر اعلام شده اما این سرانه برای آموزش و پرورش استثنایی ۲۸ متر است.
وی عنوان کرد: هر چند تا کنون سرانه آموزش و پرورش مدارس عادی به ۵.۳ متر رسیده اما در مدارس استثنایی این سرانه به ۱۱ متر رسیده و هنوز هم با استانداردها فاصله بسیاری وجود دارد.
معاون سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر چه تا کنون سواد حرکتی در مراکز استانها سنجیده نمیشد اما از امسال شایستگیهای سواد حرکتی در پیشدبستانیها سنجیده شد. همچنین کودکانی که نشانههای مشکلات یادگیری دارند، غربالگری میشوند.
دومین مرکز پیشدبستانی تخصصی نوآموزان استثنایی استان در کاشمر
وی در ادامه با اشاره به اینکه کاشمر دومین شهرستان استان است که مرکز پیشدبستانی تخصصی نوآموزان استثنایی را راهاندازی کرده، گفت: فضای این مرکز نیاز به مناسبسازی و تأمین تجهیزات و همچنین اتاق آکوستیک دارد که باید هر چه سریعتر در این خصوص اقدام صورت گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از مدیران شهرستان خواست تمام امکانات مورد نیاز این مرکز را اعلام کنند تا طی مدت یک هفته اعتبار مورد نیاز تأمین شود. علاوه بر اختصاص اعتبار از سوی سازمان به این مرکز، بخشی از اعتبار و تجهیزات لازم نیز از طریق تصویب در شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی شهرستان کاشمر تأمین خواهد شد.
وی افزود: مرکز جامع مشاوره، تشخیص، آموزش و توانبخشی در حال ساخت شهرستان نیاز به اعتبار و تجهیزات دارد که از طریق هماهنگی با نوسازی مدارس اعتبارات لازم و تجهیزات مورد نیاز این مرکز نیز از سوی آموزش و پرورش استثنایی کشور تأمین خواهد شد.
حسینی ساخت مراکز اختلال یادگیری را در بسیاری از مناطق از ساخت مدرسه ضروریتر دانست و اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد فرهنگیان هیچ آشنایی با اقدامات مراکز اختلال یادگیری ندارند.
وی تصریح کرد: صد میلیون تومان اعتبار نیز برای چهار مدرسه استثنایی و ۲ مرکز اختلال یادگیری این شهرستان به عنوان سرانه حمایتی و رفاهی اختصاص خواهد یافت.
معاون سرپرست وزارت آموزش و پروش در خصوص پروژه مدرسه نیمهکاره خیر ساز استثنایی امام علی که چندین سال نیمه تمام باقی مانده است، گفت: اگر چه مسئولان استان قول دادهاند امسال یک میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یابد اما برای اتمام آن به ۶ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم که تلاش میشود در سطح ملی و همچنین از سوی خیرین این بودجه تأمین شود.
وی با اشاره به اینکه بودجه امسال خراسان رضوی ۱۸ میلیارد تومان اعلام شده، گفت: از این مبلغ در قالب طرح نهضت توانبخشی در سال جاری پنج میلیارد تومان به استان خراسان رضوی اختصاص خواهد یافت. ۵۰۰ میلیون تومان از این اعتبار نیز برای خرید تجهیزات مورد نیاز دانشآموزان استثنایی کاشمر اختصاص مییابد.
تهیه ۳۶۱ هزار تبلت برای دانشآموزان نیازمند
جانشین سرپرست وزارت آموزش و پرورش در طرح هدایت خاطرنشان کرد: سال گذشته بدون صرف یک ریال اعتبار دولتی و از طریق کمکهای خیرین، انجمن اولیا مربیان، شوراهای آموزش و پرورش و مردم ۳۶۱ هزار تبلت با هزینه ۱۴۰۰ میلیارد تومان تهیه شد.
وی گفت: در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای طرح هدایت دیده شده که از طریق سازمان نوسازی بین استانها توزیع خواهد شد. از این اعتبار ۱۰۰ تبلت برای دانشآموزان کم برخوردار شهرستان کاشمر خریداری میشود.
دوازدهمین مرکز مشاوره پیوند خانواده دانشآموزان استثنایی استان در کاشمر به بهرهبرداری میرسد
حسینی با بیان اینکه رسیدگی به دانشآموزان دیرآموز از وظایف شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی شهرستان کاشمر است، گفت: دوازدهمین مرکز مشاوره پیوند خانواده دانشآموزان استثنای استان خراسان رضوی به زودی در کاشمر به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی اجتماعی شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی را از برنامههای جدی این سازمان عنوان و اظهار کرد: شوراهای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی شهرستانها و مناطق میتوانند به اجتماعی شدن مدارس استثنایی و معرفی توانمندی دانشآموزان استثنایی به جامعه کمک شایانی نمایند.
حسینی اضافه کرد: مناسبسازی الگوی یک مدرسه، مناسبسازی کتابخانهها و سالنهای ورزشی و آزمایشگاهها برای دانشآموزان دارای نیازهای ویژه از مواردی است که در حیطه کار شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی شهرستانها و مناطق است.
وی یکی از آرمانهای نظام تعلیم و تربیت را مدارس ترکیبی با آموزشهای فردی شده دانست و افزود: توسعه کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر و اجرای دقیق شیوهنامه تلفیقی فراگیر در دستور کار شورای هماهنگی مناطق و شهرستانها قرار گیرد.
حسینی گفت: ۷۰ هزار دانشآموز در کشور در ۲۱ هزار مدرسه پذیرا که همان طرح تلفیقی فراگیر است تحصیل میکنند. اگر چه این طرح از نظر کمی رشد ۸۰ برابری داشته اما از نظر کیفی رضایتبخش نیست.
وی یکی آرمانهای نظامهای تعلیم و تربیت را ایجاد مدارس ترکیبی دانست و گفت: تنوع مدارس بلای جای کیفیت در نظام آموزش و پرورش شده است. باید دانشآموز استثنایی، دانشآموز عادی و تیزهوش با هم درس بخوانند و معلم توانمندی داشته باشند که برای هر کدام از این دانشآموزان خدمات لازم را ارائه دهد ولی چون مدیران و معلمان این توان را ندارند، مدام به تعداد و تنوع مدارس اضافه میکنیم.
انتهای پیام
ثبت دیدگاه