کشت برنج بدون استفاده از سم با استفاده از فناوری
11 مهر 1403 - 12:48
شناسه : 73122
2

کشت برنج بدون استفاده از سم با استفاده از فناوری رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با استفاده از فناوری توانستیم ۱۰ هکتار برنج بدون سم کشت کنیم و امسال محصول ۵ هکتار آن وارد بازار شده است. – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی […]

پ
پ

کشت برنج بدون استفاده از سم با استفاده از فناوری

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با استفاده از فناوری توانستیم ۱۰ هکتار برنج بدون سم کشت کنیم و امسال محصول ۵ هکتار آن وارد بازار شده است.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در پژوهشگاه بیوتکنولوژی برگزار شد. سید مجتبی خیام نکویی؛ رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در رویداد هوش مصنوعی که در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد، اعلام کرد: 11 ماه پیش، در مراسم تودیع رییس جدید این پژوهشکده، درخواست کردم که دو تغییر اجرایی شود. اول، تغییر نام پژوهشکده بیوتکنولوژی به پژوهشکده فناوری‌های نوین که با تصویب هیئت امنای سازمان محقق شد.

وی افزود: تغییر دیگر، ایجاد پژوهشکده هوش مصنوعی در کشاورزی است که مقدمات آن فراهم شده و به‌زودی عملیاتی خواهد شد.

تأسیس پژوهشکده‌های هوش مصنوعی و کلان‌داده در کشاورزی

خیام نکویی با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی تصریح کرد: حضور شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در این رویداد نشان‌دهنده این است که هوش مصنوعی تنها به یک حوزه محدود نیست و در تمامی بخش‌های کشاورزی قابل استفاده است. ما به تحولات جدی در این زمینه نیاز داریم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن طرح این پرسش که چقدر نیازمند استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی هستیم؟ تأکید کرد: همه ما با محدودیت‌های موجود در بخش کشاورزی آشنا هستیم و هرچه به جلو می‌رویم، این محدودیت‌ها بیشتر می‌شود.

وی افزایش دمای جهانی به میزان 2 درجه سانتی‌گراد را یکی از این محدودیت‌ها عنوان کرد و افزود: تبعات تغییر اقلیم به وضوح در تولیدات کشاورزی مشاهده می‌شود و این روند افزایشی دما محدودیت‌های بیشتری را در آینده ایجاد خواهد کرد.

خیام نکویی همچنین به افزایش جمعیت کشور اشاره کرد و اظهار کرد: جمعیت ایران تا سال 1430 به 130 میلیون نفر خواهد رسید. برای تامین غذای این جمعیت، باید 180 میلیون تن مواد غذایی تولید شود و دستیابی به 80 درصد خودکفایی تنها با استفاده از فناوری‌های نوین ممکن است.

وی با تأکید بر اهمیت امنیت غذایی در تصمیم‌گیری کشورها گفت: با وجود پیشرفت‌هایی در تأمین امنیت غذایی در دو تا سه سال اخیر، این حوزه همچنان آسیب‌پذیر است و نیازمند راهبردهای جدیدی برای تولید هستیم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور برای دستیابی به خودکفایی 90 درصدی محصولات راهبردی اظهار کرد: آیا می‌توان بدون افزایش بهره‌وری، کاهش ضایعات کشاورزی و بهبود مصرف آب به این هدف رسید؟ برای این منظور، باید از تمام فناوری‌های نوین بهره بگیریم.

وی همچنین به ظرفیت‌های موجود در هوش مصنوعی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از این ظرفیت‌ها، نخبگان و نیروهای متخصص است. در دیداری با دانشجویان ایرانی در مالزی، متوجه شدم که 70 درصد آن‌ها در حوزه‌های مرتبط با هوش مصنوعی مشغول به تحصیل هستند.

خیام نکویی همچنین تولید پهپاد را یکی دیگر از توانمندی‌های کشور در این حوزه ذکر کرد و اظهار کرد: امروزه کشور توانایی تولید پهپادهای پیشرفته را دارد و می‌توان این فناوری را در بخش‌های کشاورزی و زنجیره ارزش مورد استفاده قرار داد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی فناوری ماهواره‌ای را از دیگر ظرفیت‌های کشور در حوزه هوش مصنوعی برشمرد و افزود: رییس سازمان فضایی درخواست کرده که نیازهای بخش کشاورزی را ارائه دهیم تا بتوانیم از کاربردهای ماهواره‌ای در این زمینه بهره‌مند شویم.

وی دانش‌بنیان کردن کشاورزی و هدایت فناوری‌های نوین به این بخش را دو ماموریت اصلی سازمان معرفی کرد و گفت: مهم‌ترین چالش ما در بخش کشاورزی، موضوع آب است. هم‌اکنون 96 میلیارد متر مکعب آب در این بخش مصرف می‌شود که این میزان به 79 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. با بهره‌گیری از فناوری‌ها، می‌توانیم مصرف آب را تا 20 درصد کاهش دهیم.

خیام نکویی همچنین به چالش‌های موجود در تشخیص آفات و بیماری‌های گیاهی اشاره کرد و گفت: برای مثال، بیماری جادوی جادوگر که از سال 86 به نیکشهر استان سیستان و بلوچستان وارد شده، بعد از شش ماه قابل تشخیص است. با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌توانیم این بیماری را سریع‌تر شناسایی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با استفاده از فناوری توانستیم 10 هکتار برنج بدون سم کشت کنیم و امسال 5 هکتار آن وارد بازار شده است. با کاربرد هوش مصنوعی می‌توان این میزان را تا 30 درصد افزایش داد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.