معرفی کتاب ” فاطمه سلام الله علیها اسوه بشر” به تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
از جمله نوادر هستی و یگانه بانوی عالم هستی، حقیقت والای زهرای مرضیه سلام الله علیها است. تا جایی که خداوند او را با عنوان کوثر ستود و وجود او را همراه با خیر فراوان دانست.
همچنین به پدر گرامیاش صلی الله علیه و آله و سلم خطاب کرد که به شکرانهی این نعمت، نماز به جای آورد و قربانی نماید.
بنابراین در عظمت و عصمت این بانوی بزرگوار هیچ شکی وجود ندارد، از همین رو سخن گفتن از شخصیت و ابعاد مختلف زندگانی آن حضرت، امری به غایت سترگ است.
حضرت آیت الله جوادی آملی در مقاطع مختلفی از آثار بیانی و بنانی خویش، به تبیین برخی از ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی این بانوی گرانقدر پرداختهاند.
این بیانات اکنون در کتابی با عنوان «فاطمه (سلام الله علیها ) اسوه بشر» جمع آوری و تدوین شده است.
هر چند همه معصومان از دوده طه و یس؛ یعنی عترت طاهرین علیهم السلام، معادل قرآن کریماند و هر کدام به منزله آیات آسمانیاند که کلام ویژه خداست لیکن حضرت فاطمه سلام الله علیها خصیصهای دارد که در دیگر معصومان نبوده و نیست و آن این که این بانو، نه تنها معادل قرآن بود بلکه مصاحب و معاشر و همراه و هم آوای با آن بود؛ به طوری که آن حضرت و قرآن با هم از فراطبیعت به طبیعت آمدند و هم زمان طبیعت را وداع کردند و عمر طبیعی آنها منقطع شد؛ گرچه حقیقت آنها مخصوصا قرآن، برای ابد باقی است.
_ کتاب «فاطمه اسوه بشر» شامل پنج بخش است:
▪️کتاب در فصل نخست با عنوان «کلیات» به بیان مباحثی با عناوین
▫️ضرورت شناخت اهل بیت (ع)،
▫️گستره شناخت اهل بیت (ع)،
▫️ اهل بیت (ع) بهترین الگوی هدایت، ▫️فاطمه (س) آینه تمام نمای اهل بیت، ▫️فاطمه (س) الگویی فرا جنسیتی
▫️و فاطمه (س) الگویی فراتر از زمان و مکان
پرداخته است.
▪️بخش دوم کتاب به بررسی فضایل و مناقب اهل بیت (ع) و حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است.
▪️حضرت فاطمه (س) در آینه قرآن عنوان بخش سوم است که طی آن، فاطمه (س) در صفای آینه وحی و به روایت آیات و سورههایی چون آیه تطهیر، آیه مودت، سوره کوثر، سوره قدر و سوره دهر معرفی شده است.
▪️کتاب در بخش چهارم به بررسی و تبیین سیره حضرت فاطمه (س) در ابعاد علمی و معرفتی، تربیتی و آیین همسرداری و اجتماعی و سیاسی پرداخته است.
▪️بخش پنجم کتاب نیز به طرح هفت پرسش و پاسخ پیرامون حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است.
پرسشهایی چون:
چرا فاطمه (س) با این همه مقامات و فضایل به عنوان پیامبر برگزیده نشد؟
چرا در بین 124 هزار پیامبر و 14 معصوم فقط یک زن وجود دارد؟
و چگونه ممکن است که حضرت فاطمه (س) پیش از آفرینش امتحان شود؟
از جمله سؤالاتی است که در این بخش به آنها پاسخ داده شده است.
پیام آیت الله جوادی آملی به کنگره فاطمه شناسی و همایش «بانوی آفتاب» نیز، بخشی است که در صفحات پایانی کتاب گنجانده شده است.
_ برشی از کتاب:
در بخش پنجم کتاب که اختصاص به طرح پرسشها و پاسخهایی درباره حضرت فاطمه (س) یافته، با طرح این سؤال که چرا حضرت فاطمه (س) با این همه مقامات و فضایل به عنوان پیامبر برگزیده نشد، آمده است:
«گرچه پیغمبر (ص) کسی است که وحی بر او نازل میشود؛ اما این گونه نیست که هر کس وحی دریافت کرد، پیغمبر باشد؛ چون وحی گاهی إنبایی است و گاهی تشریعی؛ چه اینکه نبوت گاهی نبوت إنبایی است و گاه نبوت تشریعی.
قرآن کریم مسئله نبوت تشریعی را که به صورت رسالت بیان میشود ــ چون یک کار اجرایی است و حشر با مردم را همراه دارد و رهبری جنگ و صلح و دریافت مسائل مالی و توزیع اموال و تنظیم کار جامعه را به عهده دارد ــ در اختیار مردها قرار داده و در سوره نحل میفرماید:
«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلاّ رِجالاً نُوحِی إِلَیْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ»؛
یعنی رسالت یک کار اجرایی است و ما قبل از تو ای پیامبر! جز مردان را به عنوان رسول نفرستاده و فقط به مردها وظیفه رسالت دادیم.
پس رسالت به معنای رهبری جامعه، بیان حلال و حرام، واجب و مستحب، مکروه و مباح و مانند آن، نبوت خاصی است که چون مقام اجرایی است به عهده مردها گذاشته شده؛
ولی نبوت إنبایی بدین مفهوم است که فردی از طریق وحی مطلع شود که در جهان چه میگذرد، آینده جهان چیست؟
و آینده خودش را ببیند و از آینده دیگران نیز باخبر شود.
این نوع از نبوت به ولایت برمیگردد نه به نبوت تشریعی و رسالت اجرایی.
اگر چه این نوع از نبوت پشتوانه هرگونه رسالت و نبوت تشریعی است؛ اما به مردان اختصاص ندارد، بلکه زنان نیز میتوانند به این مقام دست پیدا کنند.»
(صص 183 ــ 184)
ثبت دیدگاه