محبت و اطاعت نسبت به نبی مکرم اسلام و معصومین علیهم‌السلام
13 مهر 1402 - 20:12
شناسه : 64869
4

محبت و اطاعت نسبت به نبی مکرم اسلام و معصومین علیهم‌السلام 🔸 حضرت امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند: « مَا أَعْطَی اللَّهُ نَبِیّاً شَیْئاً إِلَّا وَ قَدْ أَعْطَاهُ مُحَمَّداً (صلی‌الله علیه و آله) قَالَ لِسُلَیْمَانَ‌بْنِ‌دَاوُدَ (علیه السلام) فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسابٍ وَ قَالَ لِمُحَمَّدٍ (صلی‌الله علیه و آله) ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ […]

پ
پ

محبت و اطاعت نسبت به نبی مکرم اسلام و معصومین علیهم‌السلام

20231005_200856

🔸 حضرت امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند:

« مَا أَعْطَی اللَّهُ نَبِیّاً شَیْئاً إِلَّا وَ قَدْ أَعْطَاهُ مُحَمَّداً (صلی‌الله علیه و آله) قَالَ لِسُلَیْمَانَ‌بْنِ‌دَاوُدَ (علیه السلام) فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسابٍ وَ قَالَ لِمُحَمَّدٍ (صلی‌الله علیه و آله) ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا. »

🔹 خداوند هر چه به پیامبران پیشین داده، به حضرت محمّد(صلی‌الله علیه و آله) نیز آن را عنایت کرده. (خداوند به پیامبری، چیزی نداده مگر آنکه آن را به حضرت محمّد (صلی‌الله علیه و آله) داده است) به سلیمان‌بن‌داود (علیه‌السلام) فرموده: فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسابٍ و به حضرت محمّد (صلی‌الله علیه و آله) فرموده است: هرچه پیامبر به شما داد بستانید، و از هرچه شما را منع کرد اجتناب کنید.(سوره حشر، آیه ۷)».

—————-

🔹شخصی از خراسان با پای پیاده، خدمت امام باقر علیه‌السلام رسیده بود و پاهای شکافته‌شده‌اش را به حضرت نشان می‌داد و گفت: به خدا قسم تنها چیزی که من را به اینجا آورده، محبت به شما بوده است.

حضرت فرمودند:

وَاللَّهِ لَوْ احَبَّنا حَجَرٌ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَنا وَ هَلِ الدّینُ الَّا الْحُبُّ.

به خدا اگر سنگی ما را دوست داشته باشد، با ما محشور می‌شود.

—————-

🔸 امیرالمومنین امام علی(علیه‌السلام) فرمودند:

« جاءَ رجُلٌ مِن الأنصارِ إلَى النَّبيِّ صلى‌الله عليه و آله فقالَ: يا رسولَ‌اللّهِ، ما أستَطيعُ فِراقَكَ، و إنّي لَأدخُلُ مَنزِلي فأذكُرُكَ فأترُكُ ضَيعَتي، و اُقبِلُ حتّى أنظُرَ إلَيكَ حُبّا لكَ، فذَكَرتُ إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ و اُدخِلتَ‌الجَنّةَ فرُفِعتَ في أعلى عِلِّيِّينَ، فكَيفَ لي بِكَ يا نَبيَّ اللّهِ؟ فنَزَلَت: «و مَن يُطِعِ اللّه َو الرَّسُولَ… » فدَعا النَّبيُّ صلى‌الله عليه و آله الرّجُلَ فَقَرأها علَيهِ و بَشَّرَهُ بذلكَ »

🔹 مردى از انصار خدمت پيامبر صلى‌الله عليه و آله آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! من تحملّ دورى شما را ندارم. هرگاه به منزلم مى‌روم به ياد شما مى‌افتم و خانه‌ام را ترك مى‌كنم و مى‌آيم تا شما را ببينم چون شما را دوست دارم. اما به اين فكر هستم كه چون روز قيامت شود و شما به بهشت روى و به عالي‌ترين درجه بهشت برده شوى، من چگونه به شما دسترسى پيدا كنم، اى پيامبر خدا؟ در اين هنگام، آيه «و كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند در زمره نعمت داده‌شدگانى چون پيامبران و … خواهند بود… (سوره نساء، آیه ۶۹) » نازل شد. پيامبر صلى‌الله عليه و آله، آن مرد را صدا زد و به عنوان خبر خوش، آن آيه را براى او خواند.

—————-

🔸 حضرت امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند:

« مَن شَهِدَ أمرا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَن غابَ عَنهُ ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَهُ كانَ كَمَن شَهِدَهُ »

🔹 هركه حاضر و ناظر كارى باشد و آن را ناپسند دارد، مانند كسى است كه {آن هنگام} غايب بوده، و هر كه در كارى حاضر و ناظر نباشد، ولى بِدان راضى باشد، مانند كسى است كه خود در آن حضور (و مشاركت) داشته است.

—————-

🔸 حضرت امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند:

« إنّ اللّه َعزّوجلّ أدّبَ نبيَّه فأحسنَ أدبَهُ، فلَمّا أكمَلَ لَهُ الأدبَ قالَ: «و إنّكَ لَعلَى خُلُقٍ عظيمٍ»، ثمّ فَوّضَ إليهِ أمرَ الدِّينِ و الاُمّة لِيَسُوسَ عِبادَهُ »

🔹 خداوند عزّ و جلّ، پيامبر خود را تربيت كرد و نيكو تربيت كرد و چون ادب را در او به كمال رساند فرمود: «براستى كه تو داراى خويى بزرگ هستى». آنگاه كار دين و امت را به او سپرد تا بندگانش را اداره كند.

—————-

🔻 فرازی از مناجات شعبانیه

🔸 الهی لم یکن لی حول فانتقل به عن معصیتک الا فی وقت ایقظتنی لمحبّتک و کما اردت ان اکون کنت فشکرتک بادخالی فی کرمک و لتطهیر قلبی من أوساخ الغفلة عنک.

🔹 الهی، قدرتی که بدین وسیله از نافرمانیت باز گردم، ندارم مگر در وقتی که برای بهره‌گیری از محبتت، بیدارم فرمودی و در این صورت بوده چنان‌که خواستی همان‌گونه شدم، پس شکرگزاریت کردم از آن رو که مرا در حریم کرم خویش پذیرا شدی و قلبم را از پلیدی‌های غفلت از خویش تطهیر فرمودی.

—————-

🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:

« صَلُّوا عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ فَاِنَّ اللهَ عَزَّوجَلَّ یَقْبَلُ دُعَاءَکُم عِنْدَ ذکْرِ مُحَمَّدٍ (ص) وَ دُعَائِکُمْ لَهُ وَ حِفْظِکُمْ اِیَّاهُ. »

🔹 بر محمّد و خاندان او درود بفرستید؛ زیرا با آوردن نام محمد و دعا کردن برای او و حفظ {حرمت}وی، خداوند عزیز و جلیل، دعای شما را می‌پذیرد.

—————-

🔸 حضرت امام هادی (عليه‌السلام) فرمودند:

« إنَّمَا اتَّخَذَ اللّه عَزَّوَجَلَّ إبراهِیمَ خَلیلاً لِکثرَةِ صَلاتِهِ عَلی مُحَمَّدٍ و أهلِ بَیتِهِ علیهم السلام. »

🔹 خداوند متعال، ابراهیم علیه‌السلام را دوست خود برگرفت؛ زیرا او بر محمّد و اهل‌بیت او بسیار درود می‌فرستاد.

—————-

🔸 الإمامُ الكاظمُ عليه‌السلام ـ لمّا سُئلَ عن مَعنى صلاةِ اللّه ِو الملائكةِ و المُؤمنينَ في قولِهِ: «إنَّ اللّه َو ملائكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلى النَّبيِّ يا أيُّها الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيهِ وَ سلِّمُوا تَسْليما». حديث ـ : صلاةُ اللّه ِرَحمَةٌ مِنَ اللّهِ، و صلاةُ مَلائِكَتِهِ تَزكِيَةٌ مِنهُم لَهُ، و صلاةُ المُؤمِنِينَ دُعاءٌ مِنهُم لَهُ.

🔹 امام كاظم عليه‌السلام ـ در پاسخ به سؤال از معناى درود خدا و فرشتگان و مؤمنان در آيه: «خدا و فرشتگان او بر پيامبر درود مى‌فرستند. اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد» ـ فرمود: درود فرستادن خدا، نوعى رحمت از جانب اوست و درود فرشتگان، طلب پاكى و طهارت است از طرف آنان براى رسول خدا و درود مؤمنان، دعايى است از سوى آنها براى پيامبر صلى الله عليه و آله.

—————-

🔸 حضرت امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند:

« إِذَا ذُكِرَ النَّبِىُّ فَأَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِىِّ صَلَاةً وَاحِدَةً صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ صَلَاةٍ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ لَمْ يَبْقَ شَيءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اللَّهُ إِلَّا صَلَّى عَلَى [ذلِكَ] الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللّهِ عَلَيْهِ وَ صَلَاةِ مَلائِكَتِهِ فَمَنْ لَمْ يَرْغَبْ فِي هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اللّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ»

🔹 هنگامى كه نام پيامبر برده شود، بر او بسيار صلوات بفرستيد؛ چرا كه هركس يك صلوات بر پيامبر اكرم(صلى‌الله عليه وآله) بفرستد، خداوند هزار صلوات و درود در هزار صفّ از ملائكه، بر او مى‌فرستد و چيزى از مخلوقات خدا باقى نمى‌ماند، مگر اين كه به خاطر صلوات خدا و فرشتگانش بر او صلوات مى‌فرستند و هركس به چنين پاداش عظيمى علاقه نداشته باشد، جاهل مغرورى است كه خدا و رسول خدا و اهل‌بيتش از او بيزارند.

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.