سالانه ۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کردستان تولید می‌شود
20 آذر 1400 - 16:59
شناسه : 44044
0

علنی به نقل از ایسنا /کردستان رئیس جهاد کشاورزی کردستان گفت: تولید انواع محصولات کشاورزی در کردستان به ۳ میلیون تن رسیده است که با برنامه‌های در نظر گرفته شده تولید ۵ میلیون تن در سال دور از انتظار نیست. فرید سپری امروز (۲۰ آذر) در نشست مشارکت مراکز علمی در بهبود وضعیت استان که […]

پ
پ

علنی به نقل از ایسنا /کردستان رئیس جهاد کشاورزی کردستان گفت: تولید انواع محصولات کشاورزی در کردستان به ۳ میلیون تن رسیده است که با برنامه‌های در نظر گرفته شده تولید ۵ میلیون تن در سال دور از انتظار نیست.
فرید سپری امروز (۲۰ آذر) در نشست مشارکت مراکز علمی در بهبود وضعیت استان که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی بخش گسترده و  وسیعی است که از اهمیت خاصی در کشور برخوردار است و نقش مهمی را در امنیت و تامین غذایی دارد.

سپری عنوان کرد: ایران جزو پنج کشور برتر جهان است که در تولید بیست محصول عمده نقش اساسی و برتر را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کردستان در زمینه تولید به ۳ میلیون تن رسیده است گفت: از ۱۲۴ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی در کشور ۴/۲ درصد آن در کردستان تولید می‌شود و با برنامه‌هایی که در نظر داریم تولید ۵ میلیون تنی در کردستان دست یافتنی است.

سپری خاطرنشان کرد: ۱۰درصد گندم کشور مازاد بر نیاز کشاورزان به طور متوسط در کردستان خریداری می‌شود.

وی با اشاره به تولید ۲ هزار تنی عسل در کردستان افزود: کردستان در زمینه تولید توت‌فرنگی مقام اول، در زمینه تولید سیب زمینی رتبه ۵ کشوری و در زمینه نخود رتبه ۴ کشوری را دارا است.

سپری اضافه کرد: تنوع اقلیمی چند فصلی در کردستان در بخش باغبانی سبب تولید میوه‌های سردسیری و گرمسیری در کردستان شده و کردستان از پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است.

وی در خصوص عدم توازن منابع آبی و خاکی در کردستان گفت: ۸۶ درصد زمین‌های کشاورزی و حدود ۱۷ درصد منابع آبی در شرق وجود دارد و بالعکس ۱۴ درصد زمین‌های کشاورزی در غرب و حدود ۸۳ درصد منابع آبی در غرب قرار دارد.

سپری خاطرنشان کرد: ایران وارد کنندە تجهیزات فناورانە در برخی بخش‌ها از جمله سبزی و سیفی جات، دانەهای روغنی، کود و سموم شیمایی و … است که سالانه بیش از ۹ میلیارد به واردات این بخش اختصاص داده می‌شود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.