از افزایش۴۲درصدی نقل و انتقال تا وضعیت شمارهگذاری تیبا/ اولین شهید مرکز تعویض پلاک پلیس کیست؟
افزایش ۴۲ درصدی نقل و انتقال وسایل نقلیه، عدم شماره گذاری چهار دسته از خودروهای داخلی و همچنین شهادت مدیر فنی مرکز تعویض پلاک سراوان از جمله مهمترین مواردی بود که رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک راهور کشور آنها را تشریح کرد.

گروه انتظامی خبرگزاری فارس_ مریم عرب انصاری: اگرچه این روزها از تب و تاب اغتشاشات و ناآرامی ها کاسته شده و معاندان نظام با این همه برنامهریزی و ساماندهی و عملیات های ترکیبی راه به جایی نبرده اند اما در این بین هراز گاهی با حوادث و اخباری مواجه می شویم که نشان از کوردلی دشمنان دارد.
مسأله « ترور» ناجوانمردانه مدیر فنی مرکز شماره گذاری پلیس راهور سراوان«سروان عباسی» گواه بر نامردی و بزدلی افرادی است که راه به جایی نبرده و به ترور روی آورده اند.
تروریست های مسلح کور دل سوار بر یک دستگاه پژو ۴٠۵ با ۲ قبضه سلاح کلاش سروان عباسی از مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی و مدیر فنی تعویض پلاک سراوان را که در حال انجام وظیفه در مرکز تعویض پلاک و بازدید اصالت خودروها بود به رگبار بسته و به شهادت رساندند و « شهید محمد عباسی» عنوان اولین شهید مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور کشور را به نام خود ثبت کرد.
سرهنگ علی محمدی رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور کشور با عرض تسلیت شهادت سروان «عباسی» به خانواده، همرزمان و ملت شریف ایران اعلام کرد: مراسم تشییع پیکر مطهر شهید عباسی امروز در شهر «بسطام» با حضور مقامات کشوری و لشکری و حضور گسترده مردم برگزار می شود.
سرهنگ علی محمدی رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور کشور در ادامه در گفتوگو با خبرنگار فارس از آخرین آمار عملکرد و وضعیت مراکز تعویض پلاک، برچیده شدن صف شماره گذاری، اجرای کدپلاک جدید، توقف شماره گذاری چند مدل خودرو و همچنین آخرین وضعیت پلاک سوم سخن گفت.
* افزایش 42 درصدی نقل و انتقالات وسایل نقلیه
* جناب سرهنگ؛ آخرین آمار نقل و انتقال وسایل نقلیه اعم از خودرویی و موتوری در 6 ماهه اول سال جاری را اعلام کنید؛ در خصوص نوشمارهها نیز آمار را بفرمایید.
آمار عملکرد مرکز شمارهگذاری پلیس راهور در 6 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در حوزه نقل و انتقالات 42 درصد افزایش داشته است.
در حوزه شمارهگذاری خودرو 30 درصد افزایش نوشماره و 42 درصد افزایش نقل و انتقال داشتهایم؛ در حوزه موتورسیکلت نیز 75 درصد افزایش نقل و انتقال و 66 درصد افزایش نوشماره را در بازه زمانی مذکور در کل کشور شاهد بودهایم.
* جناب سرهنگ در مقاطعی با معطلی چند ساعتی حتی یکی دو روزه افراد برای رزرو نوبت در سامانه نوبتدهی مواجه بودیم؛ حال با توجه به اینکه حدود ۴۲ درصد افزایش خدمات داشته اید وضعیت مراکز تعویض پلاک و از همه مهمتر رزرو نوبت برای تعویض پلاک چگونه است؛ چه بازه زمانی باید صبر کرد و معطل ماند؟
باید گفت خوشبختانه با افزایش چشمگیر شمارهگذاری وسایل نقلیه، خدمات شمارهگذاری و تعویض پلاک در استانها و مراکز تعویض پلاک به صورت «بهروز» ارائه شده و اگر افراد برای شمارهگذاری اقدام کنند، بدون هیچ معطلی حتی میتوان از صبح همان روز برای ظهر نوبت بگیرند.
این مهم با اجرای تدابیری که مرکز شماره گذاری اندیشیده، محقق شده است که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.
از جمله این تدابیر که توانمندی و تسهیل در امرخدمات را تسهیل بخشیده این است که بخشی از خدمات را غیرحضوری کردهایم. همین غیرحضوری کردن خدمات باعث شده از توقف و ایستایی افراد در مراکز تعویض پلاک کاسته شود.
مورد دیگر این است که بخشی از خدمات را روی سامانه نوبتدهی به گونهای انجام دادهایم که افراد میتوانند با تلفن همراه از داخل منزل به راحتی انجام دهند؛ به عنوان مثال پرداخت مالیات نقل و انتقال، پرداخت خلافی خودرو و همچنین عوارض آزادراهی به صورت سیستمی انجام پذیر شده و با اجرای این موارد عملا بخشی از معطلی و ایستایی افراد کاهش پیدا میکند.
* عوارض شهرداری چه میشود؟ آن را نمیتوان قبل از ورود به سامانه نوبتدهی تسویه کرد؟
در صدد هستیم که این مورد نیز به زودی محقق شود؛ البته انجام آن به اجرا و تحقق زیرساختهای مربوطه بستگی دارد که به زودی توسط وزارت کشور اجرایی خواهد شد و در آینده از سامانه یکپارچه عوارض رونمایی خواهد شد.
* با اجرای سامانه یکپارچه عوارض عملا چه اتفاقی در روند شماره گذاری رخ می دهد؟
با افتتاح این سامانه ، همین یک قلم عوارض شهرداری که در مراکز تعویض پلاک از مراجعان دریافت میشود نیز حذف شده و تمام پرداختیها قبل از مراجعه افراد به مراکز شمارهگذاری به صورت سیستمی اخذ شده و دیگر هیچ گونه پرداختی در مراکز تعویض پلاک انجام نمیشود.
*اجرای سیستمی مراحل احراز سکونت به زودی
* بحث احراز سکونتها به کجا کشید؟ مشکلی که در سالهای اخیر مراجعان با آن مواجه بودند، به خصوص نوشمارهها که باید چندین مرحله برای آن اقدام میکردند؟
همانطور که میدانید بحث احراز سکونت مسالهای بود که برای مراجعان و متقاضیان مشکل ایجاد میکرد؛ از سوی دیگر وقت پرسنل ما را هم میگرفت چراکه با اصرار و چانهزنی مراجعان نیز روبرو بودند که به طور مثال اصرار داشتند که ساکن تهران هستند اما در شهرهای اطراف تهران سکونت داشتند و مواردی از این قبیل.
باید گفت در حال حاضر بعد از یکی_ دو ماه کار آزمایشی مساله احراز سکونت را در خصوص خودروهای نوشماره به صورت سیستمی اجرا می شود؛ قبلا احراز سکونت نوشمارهها بدین صورت بود که باید فرد برای دریافت گواهی احراز سکونت به مرکز تعویض پلاک مراجعه حضوری میکرد و بعد برگه دریافتی را به خودروساز تحویل میداد، سپس یک فرایند یک هفتهای طی میشد و در نهایت احراز سکونت نوشمارهها انجام میشد، اما در حال حاضر به صورت سیستمی از طریق سامانه سخا این روند صورت می گیرد؛ بدین صورت که متقاضیان در سامانه سخا آدرس سکونت خود را ثبت کرده و در ادامه راستیآزمایی از طریق سیستم انجام میشود.
همین جا باید بگویم که این مراحل از قبل دقیقتر بوده و از سوی دیگر از معطلی افراد و سفرهای غیرضرور و همچنین اعمال نظرات شخصی افراد جلوگیری میکند.
* جناب سرهنگ؛ چه مدت طول میکشد تا احراز سکونت با سامانه سخا انجام شود؟
صحتسنجی و راستیآزمایی ظرف 24 ساعت انجام میشود؛ بدین ترتیب که مامور پست به آدرس ثبتشده مراجعه کرده و در همان زمان مراجعه مامور، کدی به موبایل متقاضی ارسال شده که متقاضی باید آن کد را به مامور پست بدهد تا در سیستم وارد کرده و احراز سکونتش محرز شود.
این مراحل را برای نوشمارهها در چند ماه گذشته اجرا کردیم که خوشبختانه جواب داد و رضایت متقاضیان را در بر داشت.
* برای احراز سکونت در نقل و انتقال سایر وسایل نقلیه غیر از نوشماره ها نیز آیا از همین روش استفاده میشود؟
تصمیم داریم که طی روزهای آینده احراز سکونت نیز به این ترتیب انجام شود؛ یعنی افراد قبل از گرفتن نوبت، احراز سکونتشان آماده و وارد سیستم شده باشد و فقط در مراجعه به مراکز تعویض پلاک ، مراحل احراز اصالت خودرو ، احراز هویت متعاملین از جمله فروشنده و خریدار و فک و نصب پلاک انجام شود؛ یعنی تمام فرآیند تعویض پلاک به غیر از احراز هویت، احراز اصالت خودرو و فک و نصب پلاک سیستمی و اینترنتی شود؛ این سیستم همین الان در سراسر کشور برای نوشمارهها اجرا میشود و طی روزهای آتی نیز برای کلیه خودروها اجرا خواهد شد.
* در حال حاضر نوبتدهی چگونه است؛ یک موقعی بحث خرید و فروش نوبتها هم مطرح بود؛ چراکه افراد در سامانه نوبتدهی معطل شده و آنهایی که به صورت وکالتی خودرو را معامله میکردند، در به در دنبال گرفتن نوبت جلوتر بودند؟
در حال حاضر نوبتها خالی است و با توجه به اینکه پرداختها قبل از نوبتدهی انجام میشود، دیگر مثل گذشته نیست که هر کس بتواند چند نوبت بگیرد که مثلا اگر فلان روز نتوانست یک روز دیگر برود؛ چراکه باید قبل از نوبت گرفتن خلافی خودرو را بدهد، مالیات نقل و انتقال را تسویه کند و عوارض آزادراهی را بپردازد.
قبلا افراد هنوز معامله را نهایی نکرده بودند وارد سامانه میشدند و نوبت میگرفتند اما در حال حاضر با توجه به اینکه این موارد باید انجام شود و بعد برای نوبت اقدام شود، 20 درصد نوبتهایی که قبلا همین جور بلااستفاده میماند عملا از بین رفته و هر متقاضی بیشتر از یک نوبت نمیتواند بگیرد، در حالی که ایستایی فرد در مراکز تعویض پلاک نیز به دلیل پرداختهای قبلی عملا کاهش پیدا کرده است.
* افتتاح سه مرکز شماره گذاری اینترنتی در کرج، تبریز و کرمان در هفته فراجا
* جناب سرهنگ، موضوع راه اندازی گیتهای شمارهگذاری کاملا اینترنتی در استانها به کجا رسید؟
دو مرکز اینترنتی در تهران در مراکز میثم و خاوران مستقر هستند؛در اصفهان و خراسان رضوی نیز خطوط نقل و انتقال اینترنتی راهاندازی شده بود و امسال نیز در هفته گذشته مصادف با هفته پلیس نیز مراکز شمارهگذاری اینترنتی در کرمان، تبریز و کرج فعال شده است.
*مزایای شماره گذاری کاملاً اینترنتی از چه قرار است؟
باید بگویم 85 درصد کارها در سیستم نقل و انتقال اینترنتی کاملا در سامانه انجام شده و فرد در مراجعه به مراکز تعویض پلاک حتی از ماشین پیاده نمیشود؛ در خط مخصوص وارد مرکز شده و فقط مدارک احراز هویت را ارائه داده و کارشناسان بعد از بررسی اصالت خودرو پلاک قدیم را فک و پلاک جدید را نصب میکنند.
* آیا برای جانبازان و معلولان نیز تسهیلات ویژهای در مراجعه به مراکز تعویض پلاک وجود دارد؟
بله، یک غرفه ویژه ایثارگران، جانبازان و معلولان در مرکز شمارهگذاری میثم در تهران فعال است که با امکانات ویژهای که در هفته پلیس به آن تعلق گرفت به صورت خارج از نوبت به مراجعان خدمترسانی میکند.
این مرکز در سالن 5 مرکز میثم فعال است تا تسهیلاتی در جهت تسریع در روند ارائه خدمت به ایثارگران و معلولان انجام شود؛ ارائه خدمت در این قسمت خارج از نوبت است و افرادی که در آن حضور دارند کارهای لازم را برای مراجعان در نهایت افتخار و احترام انجام می دهند.
* کاهش ۷۰ درصدی مراجعات حضوری با رفع توقیف سیستمی
* در خصوص خودروهای توقیفی و آنهایی که دارای شاکی هستند آیا بسترهایی فراهم شده تا از مراجعه حضوری افراد کاسته شده و به صورت سیستمی بتوان این موانع را مرتفع کرد؟
همان طور که میدانید چندین سازمان وجود دارند که می توانند دستور توقیف و رفع توقیف خودرو را صادر کنند؛ یکی از آنها قوه قضائیه است که ما در بستر الکترونیکی طبق هماهنگیهای انجامشده به صورت برخط استعلام گرفته و هر موقع رفع توقیف شود به ما اعلام میکند.
قبلا این روند به صورت اداری و با مراجعه حضوری افراد صورت میگرفت اما در حال حاضر سیستمی شده و از معطلی فرد و مراجعه چندین باره کاسته است.
باید گفت از دو سال گذشته تاکنون ما با قوه قضائیه در خصوص توقیفی و رفع توقیف خودرو به صورت سیستمی مکاتبه داریم.
اما خبر جدید این است که در سال جدید نیز با ثبت اسناد کشور نیز به صورت الکترونیکی ارتباط برقرار کردیم چراکه ثبت اسناد نیز این اختیار را دارد که در خصوص مهریه و چک دستور توقیف خودرو صادر کند.
بر این اساس در تهران به صورت آزمایشی ارتباط الکترونیکی را با ثبت اسناد برقرار کرده و خوشبختانه این اقدام موفق بوده و از سفر و معطلی افراد کاسته و به صورت برخط میتوان از توقیف و رفع توقیف مطلع شد.
قبلا مراجعان حضوری ما 70 درصد از قوه قضائیه بودند و با توجه به سیستمی شدن از این حجم مراجعان کاسته شد و با توجه به ارتباط الکترونیکی با سازمان ثبت و تسری به کل کشور طی روزهای آتی، دیگر مراجعهکننده حضوری از طرف سازمان ثبت نیز نخواهیم داشت که این دسته نیز ۲۰ درصد مراجعان را به خود اختصاص می دادند.
باید بگویم به غیر از 70 درصد مراجعان حضوری که از قوه قضائیه بودند، 10 درصد از مراجعان نیز از سازمان تامین اجتماعی، امور مالیاتی و تعزیرات حکومتی هستند.
در دستورکار داریم تا پایان سال نیز با این سازمانها همکاری داشته و به صورت سیستمی و برخط مکاتبات انجام دهیم تا بدین صورت از مراجعه حضوری افراد و انجام سفرهای شهری و معطلی بکاهیم؛ بدین صورت خدمات آسان، روان و بیمنت به افراد ارائه میشود.
* واگذاری کدپلاک ۵۰ در تهران
* جناب سرهنگ از کدپلاک جدید چه خبر؟ این روزها کدپلاک 50 نیز در خیابان به چشم میخورد. آیا پلاکهای قدیمی به پایان رسیده است؟
آخرین کدپلاک ارائهشده به خودروها عدد 40 بود. بعد از آن کدپلاک 50 را شروع کردیم.
همان طور که میدانید طبق قانون پلاکهایی که بیش از یک سال از تاریخ فک آنها گذشته باشد، احیا شده و به صورت سیستمی و بدون دخالت دستی وارد چرخه واگذاری پلاک شده و به مراجعهکننده دیگری داده میشود.
در حال حاضر کدپلاک های موجود از ایران 11 گرفته تا ایران 40 اگر یک سال از فک آن گذشته باشد، به افراد دیگر واگذار میشود؛ البته ذکر این نکته مهم است که اگر در بازه زمانی بخواهیم کدپلاک جدید مثلا 50 را به مراجعان بدهیم، در همان بازه به همه مراجعان این کدپلاک صورت میگیرد و اگر در بازهای تعیین شود که کدپلاکهای قدیمی تعلق بگیرد، به صورت سیستمی به همه مراجعان کدپلاکهای فکشده تعلق میگیرد.
*درصدد اجرای پلاک سوم هستیم
* جناب سرهنگ از پلاک سوم چه خبر؟زیرساختهای لازم برای اجرای این پلاک فراهم شده است؟
همانطور که میدانید پلاک سوم یک پلاک الکترونیکی است، یعنی یک چیپ که روی شیشه یا قسمتی از خودرو قرار گرفته و اطلاعات را به دستگاههای خوانش منتقل میکند.
در حال حاضر با شرکتهای دانشبنیان و دانشگاههای معتبر داخلی هماهنگیهایی انجام شده تا بتوان کار پلاک سوم را تسهیل بخشید.
باید گفت اجرایی شدن پلاک سوم مزایای بسیاری را دارا است از جمله جلوگیری از سرقت خودرو، شناسایی مسیر خودروهای تحت تعقیب و تخلفات انجام داده شده.
حتی این نکته هم مهم است که دستگاههای خوانش پلاک سوم نیز هزینه کمتری از دوربینهای لیزرگانی دارد که در حال حاضر در جادهها مستقر بوده و پلاک خودروها را رصد میکند. در صورت اجرایی شدن پلاک سوم دیگر خودرومحور میشویم و فیزیک پلاکها با خودروها جابهجا میشود مگر اینکه شهر محل سکونت مالک خودرو عوض شود.
* در حال حاضر در چه مرحلهای هستیم؟
همان طور که گفتم طبق سیاست و رهنمودهای فرمانده کل انتظامی کشور و رئیس پلیس راهور فراجا به دنبال بومیسازی پلاک سوم بوده و با توجه به اینکه هوشمندسازی پلیس در دستورکار است تدابیر این گونه است که با بومیسازی و همچنین در کوتاهترین زمان ممکن زیرساختها فراهم شود؛ مساله مهم در حال حاضر ساخت چیپ در کوتاهترین زمان ممکن است که با شرکتهای دانشبنیان داخلی همکاری شده و انشاءالله بتوان به سرعت بحث پلاک سوم را نیز اجرایی کرد.
* عدم شماره گذاری پژو 405، تیبا، پراید ، سمند
*سرهنگ در حال حاضر کدام دسته از خودروهای داخلی شماره گذاری نمی شوند؛ وضعیت تیبا هایی که به متقاضیان واگذار شده چه شدهاست؟
پژو ۴۰۵، تمام مدل های تیبا، انواع پراید غیر از پراید وانت و سمند معمولی شماره گذاری نمی شود.
در خصوص وضعیت تیبا آن دسته از خودروهایی که تعهد ایجاد شده و به افراد واگذار شده بر اساس لیست سازمان استاندارد روند شماره گذاری آنها انجام می شود؛ بدین صورت که به صورت ویژه از طرف پلیس بازدید شده و شماره گذاری خواهند شد.
پایان پیام/
ثبت دیدگاه