ارتباط بین حج و ولایت
🔸 أتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلهِ
🔹 و حج و عمره را برای خدا به اتمام برسانید!
⬅️ سوره بقره، آیه ۱۹۶
———–
🔸 و واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين.
🔹 و ما با موسی، سی شب وعده گذاشتیم؛ سپس آن را با ده شب (دیگر) تکمیل نمودیم؛ به این ترتیب، میعاد پروردگارش (با او)، چهل شب تمام شد. و موسی به برادرش هارون گفت: «جانشین من در میان قومم باش. و (آنها) را اصلاح کن! و از روش مفسدان، پیروی منما!»
⬅️ سوره اعراف، آیه ۱۴۲
———–
🔸 إنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلاً.
🔹 مسلّماً نماز و عبادت شبانه پابرجاتر و با استقامتتر است!
⬅️ سوره مزمل، آیه ۶
———–
🔸 حضرت امام باقر(عليه السلام) فرمودند:
« تَمامُ الحَجِّ لِقاءُ الإمامِ »
🔹 تماميت حجّ به ملاقات كردن با امام است.
———–
🔸 حضرت امام باقر(عليه السلام) فرمودند:
« اِنَّما اُمِرَ النّاسُ اَنْ يَـأْتُوا هـذِهِ الأحْـجارَ فَيَطُوفُوا بِها ثُمَّ يَأتُونا فَيُخْبِرُونا بِوِلايَتِهِمْ وَيَعْرِضُـوا عَلَيْنا نَصْـرَهُمْ. »
🔹 همانا مردم فرمان يافته اند كه سراغ اين سنگها (ى كعبه) آمده، آنها را طواف كنند، سپس نزد ما آيند و ولايت و همبستگى خويش را به ما خبر دهند و يارى خويش را بر ما عرضه كنند.
———–
🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
« ما أخْلَصَ عَبدٌ للّه ِعزّوجلّ أربَعينَ صباحا إلّا جَرَتْ يَنابِيعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ على لِسانِهِ »
🔹 هيچ بنده اى چهل روز براى خدا اخلاص نورزيد، مگر آن كه چشمه هاى حكمت از دلش به زبانش جارى شد.
———–
📜 بخشی از خطبه ۱ نهج البلاغه؛ اهداف بعثت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)
———-
🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
« إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ. »
🔹 همانا من دو چيز بزرگ ميان شما مسلمانان ميگذارم كه اگر شما بر آن دو چيز چنگ بزنيد هرگز بضلالت و گمراهى واقع نميشويد بعد از من، يكى كتاب خدا قرآن مجيد است و ديگرى عترت من، و اين دو چيز از هم جدا نميشوند تا اينكه در كنار حوض(كوثر) بر من وارد شوند.
———–
📜 بخشی از خطبه ۱۶۴ نهج البلاغه؛ پیشوای عادل و پیشوای ظالم
———–
📜 بخشی از خطبه ۱۰۰ نهج البلاغه؛ پیروی از امام حق
———–
🔸 پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به امام علی (علیه السلام) فرمود:
« أنتَ مِنِّی بِمَنزِلَةِ هَارُونَ مِن مُوسَی إلا أنَّه لانَبیَّ بَعدِی. »
🔹 تو برای من همچون هارون هستی نسبت به موسی؛ جز اینکه پس از من پیامبری نخواهد بود.
———–
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند:
« أرى نُورَ الوَحيِ و الرِّسالَةِ، و أشُمُّ رِيحَ النُّبُوَّةِ، و لقد سَمِعتُ رَنَّةَ (رَنَةَ) الشَّيطانِ حينَ نَزَلَ الوَحيُ علَيهِ ـ صلى الله عليه و آله ـ فقلتُ: يا رسولَ اللّه ِ، ما هذهِ الرَّنَّةُ؟ فقالَ: هذا الشَّيطانُ قد أيِسَ مِن عِبادَتِهِ، إنّكَ تَسمَعُ ما أسمَعُ، و تَرى ما أرى، إلاّ أنَّكَ لَستَ بِنَبيٍّ، و لكنَّكَ لَوَزيرٌ، و إنّكَ لَعَلى خَيرٍ »
🔹 من نور وحى و رسالت را مىديدم و شميم نبوّت را مىبوييدم. هنگامى كه بر پيامبر وحى نازل شد، فرياد شيطان را شنيدم. گفتم: اى رسول خدا! اين چه فريادى است؟ فرمود: اين شيطان بود كه از عبادت خويش [از سوى مردم] نوميد شد. همانا آنچه را من مىشنوم، تو نيز مىشنوى و آنچه را من مىبينم تو هم مىبينى جز اين كه تو پيامبر نيستى، اما البته وزير [و دستيار] هستى. راستى كه تو در راه خير و صلاح هستى.
———–
🔸 الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في ذِكرِ النَّبيِّ صلى الله عليه و آله ـ : و لَقد كانَ يُجاوِرُ في كُلِّ سَنَةٍ بحِراءَ، فأراهُ و لا يَراهُ غَيري، و لَم يَجمَعْ بَيتٌ واحِدٌ يَومَئذٍ في الإسلامِ غَيرَ رَسولِ اللّه ِصلى الله عليه و آله و خَديجَةَ و أنا ثالِثُهُما، أرى نُورَ الوَحيِ و الرِّسالَةِ، و أشَمُّ رِيحَ النُّبُوّةِ.
🔹 امام على عليه السلام ـ در وصف پيامبر صلى الله عليه و آله ـ فرمود: هر سال در كوه حرا اقامت مىگزيد و من او را مىديدم و كسى جز من او را نمىديد. در آن روز اسلام در هيچ خانه اى نيامده بود، مگر خانه رسول خدا صلى الله عليه و آله و خديجه و من سومين آنها بودم. نور وحى و رسالت را مىديدم و رايحه نبوّت را مىبوييدم.
———–
🔸 الإمامُ العسكريُّ عليه السلام ـ بَعدَ تَقبِيحِ تَقلِيدِ عَوامِ اليَهودِ لِعُلَماءِ الفَسَقَةِ ـ : فَمَن قَلَّدَ مِن عَوامِّنا مِثلَ هؤلاءِ الفُقَهاءِ فَهُم مِثلُ اليَهودِ الذينَ ذَمَّهُمُ اللّه ُ بالتَّقليدِ لِفَسَقَةِ فُقَهائهِم.
فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ، وذلكَ لا يكونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لا جَميعَهُم.
🔹 امام عسكرى عليه السلام ـ بعد از تقبيح تقليدِ عوامِ يهود از علماى فاسقشان ـ : اگر (مسلمانان) از چنين فقهايى تقليد كنند، مانند همان يهوديانى هستند كه خداوند آنان را به سبب تقليد و پيروى از فقهاى فاسق و بدكارشان نكوهش كرده است.
اما هر فقيهى كه خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد، بر عوام است كه از او تقليد كنند و البته اين ويژگيها را تنها برخى فقهاى شيعه دارا هستند، نه همه آنها.
———–
🔸 حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
« العالِمُ بِزَمانِهِ، لا تَهجُمُ علَيهِ اللَّوابِسُ »
🔹 كسى كه زمان خود را بشناسد، آماج اشتباهات قرار نگيرد.
———–
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند:
« الإمامةُ نِظامُ الاُمّةِ »
🔹 امامت، رشته كار امّت است.
ثبت دیدگاه